Hår-samma grund flera frisyrer

Jag har gjort en bas, dvs fönat, lockat, tuperat och sedan bara gått från frisyr till frisyr.
Dessa är några lätta klassiska, och några roliga sätt man kan rädda sitt hår från "badhair days" och hur man gör enkla uppsättningar.

Här är min model Dyvecke som har typiskt skandinaviskt hår; många och fina hårstrå.
Före: Ostylat och inte nytvättat. Det är lättast att få en bra frisyr eller uppsättning i ett hår som inte är nytvättat.


Efter: Jag började med att spraya hela håret med värmeskydd; Heat protection spray från Label M
Sen fönade jag det med en stor rundborste för att få volym från botten.



Lockade håret med en locktång för att få en bättre struktur att jobba med, med är lättare att få håret att se fylligare ut och dölja klämmor när man har lockat det.

Fixerade lockarna med ett medium hårt spray, L'Oreal - Infinium Regular Hairspray, som "låser" lockarna utan att ge ett stelt intryck.
Drog mina fingrar genom håret för att ge ett luftigare intryck, eftersom jag skulle göra uppsättningar behöver jag inte tänka på att "förstöra" dom.
Tuperade botten med en pinnkam.



Sidohästsvans: Drog allt hår till sidan, fäste med ett genomskinligt gummiband, tar en slinga från hästsvansen och lindar runt gummibandet och sätter fast med en hårnål.

Halvupp/halvner: Här tar jag sido håret och drar bakåt (man kan välja hur mycket av håret man vill ha bak) och fångar som i en hästsvans, snurrar och sätter fast med 2 hårnålar. Viktigt att kronan av håret är tuperat.

Lyxigare Hästsvans: Detta är en fortsättning på uppsättningen ovan.
Bildförklaring under denna bild.


Här har jag inte använt något gummiband utan använt mig av den första basen och bara fortsatt och lindat hårslingan runt vilket blir "hårsnodden" ;)
Lat svinrygg: Jag kallar den "lat" för att det är en fusk variant av en riktig svinrygg och inte lika stram.
Detta är en bra lösning om man har en bad hairday, eller bara vill ha upp allt hår men ändå se lite chic ut;)

På denna variant har jag låtit topparna av håret vara kvar, det gör att man kan leka mer med den, tex, sätta dit blommor. Vill man kan man snurra svinryggen hela vägen upp och stoppa in topparna av håret.

Chignon: en hårknut som ser svårare ut än vad den är, detta är den lata versionen:)


Börja med att samla allt hår till en hästsvans.dra ej igenom den sista biten helt, utan låt det vara som en ögla.
Dra ut håret på sidorna och förstora öglan så det blir som en bulle.
Fäst upp sidorna med hårnålar. Voila!


Hår rosett: Detta är en rolig och söt frisyr, som var poppis på catwalken förra året, och Lady gaga gav den uppmärksamhet med hennes hår rosett diadem.
Den är inte så polerad men om man har tid så kan man få det att se riktigt smooth and shiny ut:)

Denna är min egen variant där två slingor hänger ner under rosetten precisi som en jul rosett:)
Den har jag gjort genom att göra två hästsvansar, den översta med mest hår.
Sen delar jag den översta hästsvansen i 3 slingor, (ungefär som om du skulle gjort en fläta, fast den i mitten ska vara mindre) Ta den ena sido slingan och gör en ögla geom att vika den på sidan, fäst med hårnålar, gör lika dant med den andra slingan på sidan.
Mitten slingan viker man upp mellan de två öglorna för att dölja gummibandet och för att få det att likna en rosett.

Hästsvansen under delar du i två och sätter en hårnål i mitten av gummisnodden så dom två sidorna håller sig separerade.


Vill du bara ha en vanlig hög rosett gör du bara 1 hästsvans högre upp och sprara en slinga under snodden för att dölja den.

Slarvig uppsättning: Ibland vill man ha håret uppsatt utan att känna sig stel, man vill inte vara för fixad.
Då är denna enkel och bra!
Jag tog ut rosetten och bara tuperade håret från hästsvansarna sen satt jag upp hårslingor under och över med hårnålar för att få volym på sidorna. Denna ska vara ruffsig och "förstörd" så här finns ingen guide.
Men just att göra två hästsvansar som sin bas innan man sätter upp håret är bra för det ger stöd och uppsättningen får mer volym och bredd än tex med bara 1 hästsvans.

Nu började Dyvecke blir trött på mitt sprayande och tuperande haha
Som sista lätta uppsättning drog jag bara sidohåret bakåt och upp och lätt håret hänga i mitten, som en Mohawk ungefär.

Så här såg det ut när vi tagit ut gummibanden och kammat det lite :D det var då jag fick ide'n.

 Så lätt är det att göra snabba enkla up doe's ;)
Här är produkterna jag använde
Label M-Heat protecting spray          :Värmeskydd
L'Oreal-Infinium Regular Hairspray   :Mjukt hårspray
Lee stafford-Spray Shine                :Glansspray



Kommentarer
Postat av: bella

Vilket bra inlägg! Jättekul att se hur enkelt det kan vara:)

Kram på dig

2009-10-11 @ 11:38:28
URL: http://bellamakeupartist.blogg.se/
Postat av: Aimee

Tack:D

ja det behöver inte alltid vara så avancerat:)

2009-10-11 @ 13:07:46
Postat av: Astrid

Schysst sida du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2012-03-19 @ 00:39:48
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Aimee

Tack Astrid! Det är min egen desing ja!

2012-03-19 @ 14:52:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback