Balsameffekten-NO NO NO!!

Idag när jag loggade in på blogg.se var det en blogg som disskuterade "balsameffekten".
Den senaste trenden är att folk slutar använda schampo och bara använder balsam, pga att dom fått för sig att shampo sliter på håret.

Kan börja med att säga- om ni ändå köper era shampo och balsam på ica, ÖB, Willys eller vilken daglig varuhandel som helst kan ni lika gärna tvätta håret med diksmedel, tvål, eller dushcreme.
De innehåller likadant rengöringsmedel, men framförallt lika mycket vatten och "utfyllnader". Därav det billiga priset.

Tycker det är underhållande när de som har höga krav på att håret, färgen, frisyren ska vara så snyggt som möjligt men ingen orkar göra något åt att få eller behålla det så, de klagar, men verkar inte förstå att det är upp till en själv när det kommer till "underhållet".
Inget fel på att prova nya metoder, jag är den första att prova allt konstigt, har tilochmed tvättat håret med skjöljmedel en gång;D MEN det finns inga Quickfix som varar!!

Det som händer när ni bara använder balsam är att det blir en skl. "smör effekt", lager på lager av smuts och mjukgörande, vilket till en början såklart "smörjer" lockigt eller vilket hår som helst. men resultatet kan bli det motsatta tillsist-slitet, frisigt och glanslöst!!
VAD NI KAN GÖRA  OM NI VILL HA ETT SKONSAMMARE ALTERNATIV:

Kan börja med att säga att vill ni ha shampo som är skonsamt och inte "sliter"
som många pratar om, och om ni är "rädda" för vanliga frisörshampo-
(för ska ni handla i dagliga varuhandeln kan ni lika gärna tvätta håret mes yes diskmedel som sagt)
Så köp ett schampoo som är utan sulfat.
(sulfat är den tillsatsen som är själva rengöringsmedlet som finns i allt från tvättmedel till schampo och det som gör att det löddrar.)
Står ofta som Sodium Laureth Sulfate, (kolla på baksidan av er tvål, diskmedel, dushcreme)

TIGI tex ,är ett välkänt märke som har sulfatfria shampo! "Bead Head superstar schampo" heter det.
Finns även för lockigt hår det heter "Foxy Curls".


  • Shampoo är till för att öppna fjällskiktet och tvätta rent, balsam sluter fjällskitet!
(därför ska ni oxå ha inpackningen mellan shampoo och balsam, INTE efter)

  • Shampoo & balsam är som ett giftemål, de måste samarbeta för att funka!

Sen vill jag bara skicka ut en varning!

Använd INTE någon produkt från detta märke, vi har sååå många kunder som kommer in med totalt förstört hår och det de har gemensamt är att de har använt detta!!
Precis som för några år sedan då det var Phantene proV, och innan dess Wash n Go......


Kommentarer
Postat av: Johanna

Bra inlägg!

Det syns inte åäö när du skriver dina inlägg.



Tog mig i kragen och gjorde en sminkning som blev riktigt fin :) Hade glömt hur roligt det är med smink.



2010-08-06 @ 22:09:42
URL: http://fashionandhome.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej! fick tips om din blogg genom min pappas arbetskompis angelika. jag ska börja på estethuset inom linjen hår- och makeup stylist. är det dig jag får som lärare då?

2010-08-07 @ 00:31:50
Postat av: Johanna

Jättebra inlägg. Fructis är superkasst inklusive många andra billigare schampon. Håret blir fett direkt, man får kliande hårbotten och torrt hår. Det jag använder nu är bra (tror jag) :) kram Johanna

2010-08-07 @ 08:43:48
URL: http://johannadesign.blogspot.com
Postat av: LADY DAHMER - Confessions of a Neurotic Attentionwhore

ang. balsammetoden:



balsam innehåller rengörande ämnen. Dessutom så masserar man grundligt, dvs man tvättar mekaniskt istället för kemiskt. Håret blir precis lika rent som med shampoo fast utan att bli uttorkat.



Om man gör rätt.



Det blir inte smörigt eller fettigt och det blir ingen beläggning. Det är därför man undviker silikon.



Tror du mig inte? Jag har hållt på ett par år nu. Se själv: http://ladydahmer.blogg.se/images/2009/bild-233_33568612.jpg



om du upplever att håret inte blir rent eller att ni måste tvätta mer ofta så gör du fel. Massera ORDENTLIGT och skölj ORDENTLIGT. Det är oftast de fel folk gör. ALternativt att man använder fel sorts balsam. Ett tvättbalsam ska inte vara tungt eller för slitet torrt hår. Man får prova sig fram helt enkelt. Och öva på massage och skölj.



mer tips i min blogg under no poo kategorin!

2010-08-07 @ 11:04:07
URL: http://ladydahmer.blogg.se/
Postat av: LADY DAHMER - Confessions of a Neurotic Attentionwhore

fast man ska inte öppna hårstrået! Dels så finns det inget behov för det. Och dels så bidrar det till att man - från insidan - torkar ut och stör den naturliga ph-balansen.



Smuts kan inte tränga in om man håller fjällen stängda. Och tvättar man inte med shampoo så tvättar man heller inte bort det skyddande sebumet som i sin tur håller enpå utsidan.

2010-08-07 @ 11:29:58
URL: http://ladydahmer.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag håller helt med Lady Dahmer.



Gör man rätt så blir håret både rent och fint utan schampo. Du kan få en lager-på-lager-effekt om du tvättar med balsam som innehåller silikon, men då är du felinformerad, eftersom balsammetoden endast fungerar med balsam utan silikoner.



Jag har inte tvättat håret med schampo på snart ett år, mitt hår är mjukare än aldrig förr och framför allt har jag många färre kluvna hårtoppar. Jag har inte behövt klippa håret med än 2 gånger sen jag slutade med schampo, just för att håret inte har blivit lika slitet som förut. Dessutom har folk kommenterat hur mycket mitt hår har vuxit på ganska kort tid - det verkar alltså som att håret växer snabbare när man är snällare mot det!



Jag har dessutom kunnat dra ut på tvättarna, vilket är mycket bättre för både hår och hårbotten.



Håret får mer liv när man inte öppnar upp fjällen och tvättar "på insidan" av hårstrået, utan låter håret behålla sitt naturliga sebum - det bästa för hårstrået är om man bara tvättar bort överflödet och inte allt.



Kul att du tar upp ämnet, dock är det bra att vara lite mer påläst innan man kommenterar något.

2010-08-07 @ 13:41:10
Postat av: Johanna

Oj oj en riktig debatt :)

jag lyssnar på min frisör och litar på hennes kunskap! Nu kan jag se dina åäö :D

2010-08-08 @ 00:14:09
URL: http://fashionandhome.blogg.se/
Postat av: ingegerd

jag har svårt för att läsa texten!!!

2010-08-08 @ 12:03:31
URL: http://nicecandylife.blogg.se/
Postat av: Vanessa

Jag håller helt med dig! :)

2010-08-09 @ 11:46:06
URL: http://makeupbyv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback