Pinup/Amy winehouse

Jag har fått en förfrågan på en variant av en Amy winehouse make up.
Det som Amy har är egentligen en överdriven eyeliner som ibland går enda upp till brynet...
Hon har hämtat sin look från The ronettes som var en tjej trio fårn 50/60 talet.

Jag personligen tycker att det är snyggare med lite mindre eyeliner, så jag har gjort ett mellanting.

Man måste inte ha någon färgad skugga till den här 50-tals eyelinern.
Det räcker med en matt benvit skugga på hela locket upp till brynet.
Det är viktigt att basen är perfekt, och gärna en rosa roug som blir pricken över i:et!:)

Men detta är samma sminkning som i inlägget ovan fast jag lagt till eyelinern.

Jag använder alltid cake eyliner när jag ska göra ensån här kraftig "kråkspark" som det kallas.
En cake eyliner är en torr liner som man blöter upp lite med vatten och blandar upp med en tunn smal pensel.
Make up store har jätte bra sådana i både brunt och svart.
Här har jag använt den bruna.

För att få rätta pinup känslan har jag röd/rosa läppar, men med en modern tvist eftersom de är glossiga istället för matta.

Först täcker jag läppen med concealer och puder för att neutralisera min egen läppfärg.
Det gör att man lättare kan korrigera läpplinjen, och det gör även att det håller längre.
Jag börjar med att göra läppkonturen med läpppennan "fluffy" från make up store,
Den är i en ljusrosa färg.
Sen målar jag resten av läppen med läpppennan "russian" från make up store.
Och avslutar med läppglanset "crystal" oxå från make up store, som är helt genomskinligt.

(Denna poster kom på 50 talet, och var en uppmaning till alla kvinnor att ge sig ut i arbetslivet precis som sina män)

På onsdag har jag 50-tals lektion med mina elever så då kommer jag lägga upp mer bilder och info om eran och make upen därifrån:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback