Movies & Make up

Jag har vissa filmfavoriter där jag kommer ihåg från jag var mindre att jag gillade filmerna just för sminket och kläderna, dessa filmer var lite magiska för mig, det var ofta speciell miljö och de stod ut.
Behövde inte vara bästa manus eller skådespelare men jag har sett dom 1000 gånger pga smink/kläder och hår och den känsla filmen gett mig utöver handlingen.

VELVET GOLDMINE

Handlar om den brittiske nyhetsreportern Arthur Stuart  i uppdrag att skriva en artikel om den brittiske glamrockstjärnan Brian Slade. Slade var den största stjärnan under glamrocksvågen och inspirerade tusentals tonåringar att sminka sig och upptäcka sin sexualitet. Slades verktyg var glitter, glamour, ekivoka framträdanden och brutal musik. Slade försvann dock från rampljuset efter ett fejkat mord.

Filmens titel är även titeln på en David Bowielåt. Många scener i filmen baseras också på flera händelser i Bowies liv på och utanför scenen. Till exempel har Brian Slade ett alter ego, Maxwell Demon, att jämföra med Bowies alias Ziggy Stardust. Slades älskare och musikaliska samarbetspartner Curt Wild har drag av både Lou Reed och Iggy Pop.

ROCKY HORROR PICTURE SHOW
Handlingen i korthet: Brad Majors och Janet Weiss är ett nyförlovat par som, en stormig natt, tar bilen för att hälsa på sin gemensamme vän, dr. Scott. Bilen går sönder och de tvingas söka skydd i ett närbeläget slott. Ett slott som ägs av Dr. Frank n Furter. Brad och Janet är ett oerhört naivt och oerfaret ungt par. När de nu kommer till Franks boning och upplever en dekadens bortom deras vildaste fantasi rubbas hela deras värld.

Filmen är baserad på musikalen med samma namn

DESPERATELY SEEKING SUSAN
Rosanna Arquette spelar huvudrollen som den uttråkade hemmafrun Roberta Glass som efter en olyckshändelse drabbas av minnesförlust, och dessutom förväxlas med Susan (Madonna), som lever ett kringflackande liv med småkriminalitet, och som är på flykt från maffian.

Inte så värst bra film, men jag älskade den när jag var mindre, en film som verkligen fångar 80-talet med kläder smink och miljö.
Min favorit scen från filmen är när Madonna luftar sig med handtorken under armarna:D

PRISCILLA QUEEN OF THE DESSERT

Är en Australiensk drama-komedi med Guy pierce i huvudrollen.
Den handlar om 2 drag queens och en transexuell man som ger sig ut på en raodtrip genom öknen i en stor buss som de döpt till Priscilla och allt kan hända och händer..
Den vann en oscar för bästa kostym.
En film alla borde se!

En teater musikal gjordes 2006

SID & NANCY

Handlar om historien om Sid vicious som spelade bas i bandet Sex pistols och hans flcikvän Nancy Spungen.
Drama kring bandet, drama med varandra och drama med att vara punk..
Kanske inte den bästa skildrignen av vad som hände och hur det gick till, sångaren i sex pistols Johnny rotten var mindre glad av skildringen.
Men Cloe Webb som spelar Nancy och Gary oldman som spelar Sid gör ett fantastiskt jobb iaf!
Älskar stilen på Nancy, sminket håret kläderna:)

Bilden här brevid är en bild på riktiga Sid & nancy.
Nancy spungen hittades på deras hotelrum på det ökända hotellet "The Chealsea" i New York knivskuren i magen oxch dog 20 år gammal.
Sid vicious blev anhållen, men sen släppt och dog kort därefter av en heroin överdos 22 år gammal.

LET'S MAKE LOVE & Somethings got to give
klicka på namnen för trailern och scener ur för filmerna.

Jag hade en dokumentär om Marilyn monroe och där var scener från filmen "somethings got to give" som aldrig hann bli klar för Marilyn dog innan de hann bli klara.
Jag var besatt av hennes vita hår!!
I lets make love har hon fantastiska kläder, och sminkningen är den som alla tänker på när de hör
"50 tals make up"

A CLOCKWORK ORANGE
En kultförklarad film av Stanley kubrick baserad på boken med samma namn.
Huvudpersonen Alex har en lösfrans under ögat på högersida och hans "droogs"/gäng har väldigt speciella kläder och det gör det har inspirerat otaligt många kändisar och andra till att klä ut sig till Alex på halloween.
och även inspirerat modevärlden,som i sin tur inspirerat musiker och andra.
Ni som inte sett filmen borde se den! klicka på titeln för att läsa om den.

HÄR ÄR NÅGRA SOM BLIVIT INSPIRERADE AV FILMEN- INOM MUSIK,MODE & MAKE UP










Kommentarer
Postat av: Dyvecke

Älskar män i make-up! mmmm

2010-03-24 @ 12:02:19
URL: http://dyvecke.blogg.se/
Postat av: Vanessa

a clockwork orange ska jag verkligen se ! :)

2010-03-29 @ 13:41:21
URL: http://makeupbyv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback