Shading & Highlight


På "FÖRE" bilden har jag endast bas, dvs concealer foundation och puder.
På "EFTER" bilden har jag shading, highlight och rouge.

SHADING använder man för att skulptera och skapa mer dimension till ansiktet.
Det bästa är att använda en mattskugga ca 3 nyanser mörkare än ens egen hudton för att forma in kindben, skulptera näsan, eller smalna av ansiktet genom att lägga shading vid tinningarna och vid käklinjen ner på halsen.

Det finns speciella shading skuggor som med fördel är matta, det går att använda solpuder oxå, men då får man se upp så man inte får för mörk eller för rödbrun färg, speciellt om man är ljus som jag.
Jag använder 2 penslar, till Highlight & Rouge- den lilla borsten,
till Shading och toning-den stora borsten


Jag börjar nerifrån och rör min pensel i cirkel rörelser upp mot tinningen.
Dra aldrig penseln fram och tillbaka, då blir det bara ett hårt streck.

Sätt penseln käklinjen och cirkla framåt, ha en större pensel så skuggan kommer både , under och över käklinjen för naturligast skuggning.
Jag har rätt spetsig haka så jag brukar sätta lite på hakspetsen, sen fortsätter jag tona ner under hakan och en bit på halsen.

Jag brukar även lägga lite skugga på min nästipp och runt för att få illusionen av att den är mindre spetsig.

Avsluta med ett rouge som är "rosigt", Le och sätt penseln på högsta punkt, mitt på kinden, och jobba i cirklar upp.

Den shading skuggan jag använder är från face factory och finns inte längre, som med allt annat jag älskar;(
Jag tänkte tipsa om lite olika shadeskuggor till olika hudton, alla dessa jag nämner finns på Make Up Store
Och går från ljusast till mörkast

Ljus hy:
"Baileys"
"Peach"


Medium/Olive hy:
"Nut"
"Power"
"Sand"

Solbrun:
"Posh"
"ginger"
"terra"


Mörhyad:
Bronzing powder"Sun touched"
Dual foundatioan "Rio de janeiro"
Dual foundatioan"Mombasa"

Enda gången shading ska ha rödunderton är när personen är mörkare i hyn, för att undvika att det blir gråblaskigt.
Fråga alltid i butiken och be att få prova innan ni köper så ner ser att det blir bra!
Men undvik glittrig shading.











Kommentarer
Postat av: Vanessa

Det här är just det jag älskar med smink ! Man kan skapa så fina linjer och framhäva det fina man redan har :) ..fast jag tycker att jag harför stor näsa så ska försöka öva på lite shading :P Så kul att du bloggade om det :D

2010-05-04 @ 15:48:15
URL: http://makeupbyv.blogg.se/
Postat av: Marie

Favorit inlàgg! Love ya!!

2010-05-05 @ 18:31:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback